Nicio masa fara peste

Hazul de necaz i-a stat intotdeauna bine romanului, de aceea sloganul “Nicio masa fara peste” flutura pe buzele fiecaruia in perioada comunista, nu fara ironia de rigoare. Daca atunci magazinele nu cuprindeau pe rafturi mai nimic in afara de o multitudine de conserve cu peste, acum romanii au parte de tot ce poftesc. Totusi, o intoarcere la acea sintagma, sanatoasa in felul ei, nu le-ar prinde rau.

Cu cel putin o conserva Eva ton bucati in ulei vegetal pe saptamana, iti poti echilibra stilul de a manca, nutritionistii recomandand cel putin o masa cu preparate din peste la 7 zile. Bineinteles ca timpul zboara, ca nu prea ai cand si poate nici tragere de inima sa gatesti dupa o zi de munca, de aceea o conserva de ton in ulei vegetal Eva iti va face mereu cu ochiul din toate proviziile.

Romanii – amatori sau profesionisti in consumul de peste?

Studii recente despre consumul de peste in Uniunea Europeana arata ca un roman consuma in medie, 6 kilograme de peste pe an, in timp ce un spaniol, de exemplu, mananca aproape 40 de kilograme de peste pe an, iar un francez 38 de kilograme. Aceasta statistica pozitioneaza tara noastra spre coada clasamentului, dar acest lucru pare a fi promitator remediat prin constientizare. Desi gloria comunismului s-a dus, se pare ca ceva revitalizeaza aceasta zona si ca situatia este intr-o perioada de dinamica destul de pronuntata. Grija pentru o alimentatie sanatoasa si recomandarea acestui aliment pe toate canalele de informare, face ca romanul sa fie din ce in ce mai constient de nevoia reorientarii in obiceiurile sale culinare.
O familie din Romania consuma, in medie, o masa de peste la trei saptamani, dar se depun eforturi pentru o crestere care sa duca la un consum de doua mese pe saptamana si o medie de 18 kilograme de peste si fructe de mare pe an. Unul dintre motivele pentru care Romania este oarecum rezistenta la un consum mai ridicat al acestui aliment este pozitionarea geografica in zona central continentala a Europei. Un alt motiv este asocierea acestuia cu perioadele de post, de regim alimentar sau de dieta.

Pestele – un super aliment

E imposibil sa nu fi auzit de Omega 3, acizii grasi care repara reteaua cardiovasculara a organismului. Somonul, sardinele, macroul, heringul, pastravul au un continut ridicat al acestei substante, ceea ce face ca aceste variante sa fie suficiente pentru o singura masa pe saptamana. Totusi, cel mai indicat este sa ai parte de 2 mese cu peste gras, respectiv mai slab, cu un continut mediu de Omega- 3, cum sunt barbunul, ansoa, pastravul, dorada, stiuca sau halibutul. Cele doua portii recomandate saptamanal ar trebui sa insumeze maximum 480 g, sustin specialistii.

Pestele contine si alte substante ce il recomanda in alimentatie precum fosfor, iod, zinc, cupru, seleniu, vitaminele A, D, E si unele din grupa B. O privire de ansamblu asupra acestui aliment arata rolul pestelui in protejarea creierului impotriva efectelor imbatranirii.

Cercetatorii au descoperit ca persoanele cu varsta de peste 65 de ani care mananca in mod regulat peste, au un creier ce prezinta cu 14% mai multa materie cenusie in regiunile asociate memoriei si cu 4% mai multa materie cenusie in zonele responsabile de cognitie, comparativ cu creierul varstnicilor care nu includ pestele in dieta lor. Partea si mai interesanta a studiului este faptul ca aceasta constatare nu se bazeaza pe efectele acizilor grasi Omega 3 din peste, ci pe faptul ca oamenii care consuma mai mult din acest aliment au un stil de viata mai sanatos.

Importanta este constientizarea in acest caz, iar lucrurile se indreapta deja spre o abordare din ce in ce mai deschisa asupra consumului acestui aliment. Viitorul chiar suna din ce in ce mai bine.

You may also like...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *