Noutati, Tu ce mananci azi?

Grâul cu gust de carne

Nietzsche spunea: „Eu cred că vegetarienii cu regulile lor de a mânca mai puțin și mai simplu, au fost mai utili decât toate sistemele noastre morale.” Fie că este vorba de motive culturale, etice sau legate de sănătate, veganismul și vegetarianismul au luat amploare în ultimul deceniu, inclusiv în România.

Cu toate acestea, limitările nutriționale ale acestor diete au creat dezbateri intense, ajungându-se la concluzia că adepții acestui stil de alimentație (vegană sau vegetariană) trebuie să consume mai multe tipuri de produse pentru a-și asigura aportul optim de nutrienți. Se presupune că acest regim de viață vine împreună cu o serie de carențe de diferiți nutrimenti, printre care Fier, Zinc, Calciu, vitamina B12…însă să nu uităm avantajele:

  • Alimentația bogată în fibre înseamnă și un aport important de antioxidanți, minerale și vitamine
  • Lipsa grăsimii animale te protejează de boli cardiovasculare, hipertensiune arterială și diabet
  • Risc redus de dezvoltare cancer, fiindcă, în general, vegetarienii nu fumează, beau mai puțin alcool și au mai multă activitate fizică decât carnivorii.

Dacă discutăm despre carne, unele dintre cele mai populare substitute ale ei la nivel mondial sunt soia, tempeh și şeitanul. În timp ce soia a devenit un aliment comun, şeitanul nu este atât de cunoscut în țara noastră, în ciuda beneficiilor sale pentru sănătate. Şeitanul este foarte popular printre vegetarieni pentru că, după ce este gătit, se aseamănă la textură și consistență cu carnea: este dens, dar, în același timp, se topește în gură și are un conținut scăzut de grăsimi. Se mai numește și gluten, carne de grâu, proteină din grâu sau gluten de grâu. Deși este obținut din grâu, nu te duce cu gândul la făină sau pâine. Două ingrediente stau la baza preparării şeitanului: făina din grâu cu conținut mare de gluten și puțină apă – secretul este să se elimine, prin spălare, amidonul. Gustul şeitanului este delicat și unic, însă se schimbă în funcție de condimentele folosite și rețeta în care este introdus.

Origine şi istorie

Seitanul își are originea în China, Japonia, Vietnam și alte țări din Asia de Est și de Sud-Est încă de la începutul secolului al VI-lea. Este foarte apreciat de budiști, care sunt, de regulă, vegani sau vegetarieni. Se spune că termenul şeitan provine din alăturarea a două cuvinte: sei, adică “făcut din” (sau “corect / adecvat”) și tan, care în japoneză înseamnă “proteină”.

Iată și valorile nutriționale pentru aprox. 30g seitan:

  • Calorii: 104
  • Proteine: 21g
  • Grăsimi: 1g
  • Seleniu: 16% din cantitatea recomandată zilnic 
  • Fier: 8% din cantitatea recomandată zilnic 
  • Fosfor: 7% din cantitatea recomandată zilnic 
  • Calciu: 4% din cantitatea recomandată zilnic 
  • Cupru: 3% din cantitatea recomandată zilnic   

După cum reiese și din datele de mai sus, şeitanul este o sursă sănătoasă de proteine dacă nu ai intoleranță la gluten sau boala celiacă, desigur. Bogat în proteine și cu un conținut caloric scăzut, şeitanul dă o senzație de sațietate, ceea ce înseamnă că e și un aliat pentru cei care își doresc să scadă în greutate. Așa că, dacă nu mănânci carne și vrei să îți variezi dieta sau dacă ești pur și simplu curios ce gust au niște produse vegetale proteice pe bază de şeitan, să știi că ai o varietate de produse pe GoVeggie.ro: 

  • vrei să îți faci un sandviș cu bacon vegetal sau să adaugi niște bucățele de “bacon” pe o pizza vegetală? Atunci ai soluția: bacon bio vegan, o variantă vegană, preparată din şeitan, condimente și fum natural din lemn de fag.
  • ți-e poftă de un produs picant, asemănător cu salamul? Atunci încearcă varianta vegană: baton bio seitan cu ardei roşu iute, un preparat plin de vitamine și nutrienți benefici.
  • dacă există o “pomana porcului”, de ce nu ar exista și “pomana vegetalelor”? Poți să faci un dezmăț culinar cu cârnaţi vegani bio și aproape că nu vei simți diferența, pentru că se gătesc tot pe grătar sau în tigaie.
  • salatele parcă sunt mai gustoase și mai complete dacă adaugi un aliment cu conținut de proteine care să îți dea sațietate, nu-i așa? Data viitoare, poți să îți faci celebra salată Caesar cu felii de salam bio vegan afumat.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *